BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM VE ANİMASON
Bilgisayar ortamında bir parça modellenirken kullanılan 3 metot vardır. Tel kafes modelleme (wire-framing) metodu, yüzey modelleme (surface modelling) metodu ve katı modelleme (solid modelling) metodu. Bir CAD (Computer aided desing/ bilgisayar destekli tasarım ) yazılımı bu modelleme metotlarından bazılarını veya tamamını içerir. AutoCAD yazılımı her 3 metodu da barındırır. Özellikle 3 boyutlu çalışmalarda bu metotların birlikte kullanılmasında kolaylık sağlar.
1.1. AutoCAD'ın Tanıtımı
AutoCAD, tasarım ve çizimlerin bilgisayarda yapılabilmesini sağlayan, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de en çok kullanılan bir bilgisayar destekli tasarım programıdır.
AutoCAD, Autodesk firması tarafından üretilip geliştirilen, bir Computer Aided Drafting and Design (Bilgisayar Destekli Çizim ve Tasarım) pakettir. Bilgisayar kullanarak çizim yapmamızı, bu çizimi düzeltmenizi, v.s. sağlayan elle çizime göre size daha çok daha üstün imkanlar sunan bir çizim paket programıdır. Bu programı kullanarak
Teknik resim
Mimari
İnşaat
Harita
Peyzaj
Elektrik - Elektronik
ve adını sayamadığımız her türlü disiplin ve uygulamada istediğiniz çizimleri üretebilirsiniz.
AutoCAD, parçaların tasarımı, montaj modelleme, bunların imalat resimlerinin alınması özelliklerini tek bir pakette birleştiren yazılım programıdır. AMD' nin içerdiği yazılımlar kendi başlarına tasarım sürecinin belli evrelerine karşılık gelmenin yanında, bütün bir süreç boyunca istenen gereksinimleri tek bir ortamda karşılayabiliyorlar.
1.2. 3D Studio MAX'ın tanıtımı
3D Studio MAX' te yaratılan yada düzenlenen hemen her şey canlandırılabilir. Animate düğmesinin aktif hale getirilmesi 3D Studio MAX'in sahnede yaptığınız değişikleri kaydetmenizi sağlar. Bir anahtar (key) yaratılır ve değişiklikle ilgili o ana ait tüm bilgiler depolanır.
Animasyon sahnelerinize dördüncü boyutu eklemektedir. Zamanı. MAX R2'de Frame, Tick ve SMPTE olmak üzere farklı zaman formatlarında çalışır. Zamanlamayı olumsuz etkilemeden, tüm bu formatları ve zamanın ölçümünü değiştirebiliriz.
Animasyon ortamı MAX, modifier, malzemeler ve hatta Sub-object (nesne) seçimleri de olmak üzere, bir sahnedeki nesneleri hareketlendirmek üzere kullanabilen, pek çok farlı nesne modifier'ına sahiptir. Animasyon, bir şeyin zamandaki farklı Key (anahtar) noktalarında parametre değerlerini değiştirerek kolayca yapılır.
Animasyon sonuçlarının çoğunu görüş pencerelerinde görebilmemize karşın, genellikle Key bilgisinin kendisini görmeniz gerekecektir. Örneğin bir eylemin meydana geldiği noktayı değiştirmek yada Key'in verilerini değiştirmek isteyeceksiniz. 3D Studio MAX' te tüm bunları Track View sayesinde yapabiliriz. (Bkz şekil 1)
Şekil1 Track View, bir sahnedeki tüm animasyon bilgilerini göstererek ve düzenlemesini sağlar
3D Studio MAX zaman içinde hareket etmek ve animasyonumuzu görmek için pek çok metot sunar. Time Configuration iletişim kutusunun playback kısmı, görüş penceresindeki bir sahnenin oynatım parametrelerini değiştirmenizi sağlar.
Animasyonlarda kullanabileceğimiz çıktı formatlarının çeşitliliği yüzünden (film, TV, vs) 3D Studio MAX zaman ve kare oranlarını göstermek için pek çok seçenek sunar. Bu seçenekler Time Configuration iletişim kutusunda yer alır. (Bkz şekil 2 )
Şekil 2 Time Configuration iletişim kutusu
Bir animasyonun başlangıç ve bitiş zamanları Time configuration iletişim kutusunda belirtilir. Bu aslında sadece aktif zaman dilimini ayarlamaktadır. Start Time ve End Time değerlerini değiştirmemiz , daha önceden yaptığımız Key'lerin değerlerini yada zamanlarını değiştirmez.